mandag den 5. november 2012

Lærings trekanten fra Illeris




Der sker et sammenspil mellem tilegnelse og samspil, hvor læringen hele tiden er i spil. Vores individ er det "kræsne barn", der skal tilegne sig i forhold til omverden, med ikke at være kræsen eller den familie, barnet er fra - omkring middagsbordet. Drivkræften ville være at skulle gøre maden mere spændende og indbydende at se på, så barnet får lyst til at prøve, at smage på maden. At man som forældre også går ind og tager et ansvar for at barnet fra baby af, danner sig omkring maden, læring af nye ting, nye smagsindtryk og videre arbejder dem, så man fra start af giver barnet en masse sanseindtryk. Barnet lære at tilegne sig de nye smagsindtryk. 

Vi kan også bruge den i forhold til vores produkt, hvor vi skal ud til en institution og lave nogle plancher med sund og usund mad og kræsenhed, som til sidst skal det hælpe os til at lave en minikogebog. 
- Drivkraften for individet er at det, der bliver produceret er sjovt at arbejde med. Det skal udfordre og være spændende og fangende for at være noget som individet gider at arbejde med. 
- Indholdet for individet er at lærer noget om sund mad og noget om dem selv og deres spisevaner. Det skal dog ikke være en skræmme metode, som gør dem bange for at spise et stykke "lørdagsslik". Der skal dog gøres opmærksom på at nogle af de madvare der ikke er tiltalende for barnet, faktisk er gode for barnet og vi skal på en måde få dem til at forstå, de forskellige ting kan gøre for deres krop - igen ikke et skræmmebilled, bare et fokus til måske at få dem til at forstå f.eks. det gode ved broccoli.
- For samspillet mellem individet og "institutions samfundet" altså de andre individer vil der udvikle sig en fælles forståelse for madvarerne og de skal også lærer at arbejde sammen da der måske kun er et udklip af hver, hvilket vil sige at de skal give hinanden plads og ikke være alt for dominerende. De skal også lytte til hinanden f.eks. hvis de er i tvivl om hvorvidt den madvarer de står med er sund eller ej, så skal de være modtaglige overfor de andres bud. 

En model der giver en dybdegående forståelse i hvordan mennesket lærer og viser de dimensioner, der indgår i læring. Venstre hjørne befinder sig "indholdet", den funktionalitet, som giver indholdet mening. Udvikle mening og mulighed for udfordringer. Altså funktionaliteten udfordres på det personlige. Barnet bliver her udfordret smags mæssigt. En udfordring for barnet, da han/hun aldrig har smagt det før. 

I højre hjørne handler det om at udvikle den personlige sensitivitet, en energi der er nødvendig for læringsprocessen. Den psykiske balance mellem følelserne, motivationen og formålet. 

Det nederste hjørne er erfaringer, deltagelser og aktivitet. Her handler det om at socialisere sig i samfundet. Integration i samfundet. 

Læringstrekanten er fra Knud Illeris, forfatter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar