lørdag den 3. november 2012

De 29 spørgsmål


1. Hvem er målgruppen? 
Vores målgruppe er de ældste børnehave børn eller SFO børn, dvs. 5-10 årige børn. I den alder mener vi at nogle børn godt kan være kræsne, hvad angår grøntsager og sund mad. Her er det forældrenes ansvar, hvad deres børn indtager, så man kan sige vores målgruppe med bloggen, er forældrene, de voksne, eller en institution, der kan få inspiration til, hvordan deres kræsne børn, bliver mindre kræsne. Hovr vores prudukt derimod er mere rettet mod børnene, men samtidig også en måde at samle begge dele.

2. Er kommunikation løsningen?
Kommunikation kan være med til at hjælpe dit barn, til at spise sund mad. Som forældre er der et ansvar for, hvad dit barn indtager. Hvad der er sundt og usundt, hvad man ikke må spise for meget af, hvad kroppen har brug for og hvis kroppen ikke får de forskellige vitaminer og mineraler, hvad der så sker? F.eks. "Du skal huske at drikke mælk, så dine knogler bliver stærke (kalk) eller en mere ironisk; "Hvis du spiser din spinat, får du store stærke muskler, ligesom Skipper skræk".

3. Hvad er budskabet?
Budskabet med bloggen er, at kunne give idéer, gode råd og tips til, hvordan du får børn til at kunne lide mad, de umiddelbart ikke bryder sig om, at gøre mad til en leg, gøre det spændende og indbydende.

4. Hvad er mediet?
Som vores produkt, tænker vi det kunne være spændende at besøge en sfo eller en "storestue" i en børnehave. Hjemmefra, vil vi have klippet nogle sunde og usunde madvarer ud, som børnene skal, udfra hvad de individuel "kan lide" og "ikke kan lide", klister på et stykke pap. Med det kan vi få bekræftet, hvad det er børn udfra billeder, kan lide og ikke kan lide. Vi vil  udfra denne observation, lave nogle madopskrifter på, hvordan sund mad, grøntsager m.m. kan blive til noget spændende, som børn vil være mere imødekommende overfor. Give nogle ideer, gode råd og tips til forældre og institioner, til hvordan du får dit barn til at spise det "ulækre" blomkål i stedet for pomfritter.

5. Hvilken effekt skal produktet
have hos målgruppen?
At børn bliver mere imødekommende overfor det de umiddelbart ikke kan lide. Give nogle lærerrige ideer til kræsne børn og deres madvaner. Forældrene, de ansvarlige for børnene, skal ikke føle det er en hård kamp hver dag, at lave mad til deres børn, der ikke vil spise netop det de har stået og lavet i flere timer.

6. Hvad er formålet med effekten
hos målgruppen?
At få dem til at spise sundere, spise grøntsager. Børn har oftest den strategi, at de spiser med øjnene. Med det mener vi, at de vælger udfra hvad de synes ser lækkert ud, indbydende ud (i børnehøjde), og ikke kedeligt. De kan ligge vægt på om det lugter grimt (som ost), eller se ulækkert ud (som spinat), men en stribet slikkepind i forskellige farver, der oven i købet dufter af sukker, er noget de uden tvivl har lyst til at spise.

7. Hvem er afsenderen?
Afsenderen er os, pædagogstuderende, der vil gøre kræsne børn mindre kræsne, finde definitionen af, at være "kræsen". Som unge pædagogstuderende, vil vi kunne se synspunkterne for børn og for voksne.

8. Indgår produktet i en strategi
eller politik?
Vores produkt indgår i en politik, der ofte køre i medierne. Det kan være, at børn bliver tykkere og tykkere eller at de får alt, hvad de peger på, altså forkælede nok til at forældrene ikke "orker" den kamp, det kræver, at få dem til at spise sundt og så i stedet for, bare få dem til at stoppe med at græde og give dem det de helst vil have. Som forældre har man et ansvar overfor sit barns læring og dannelse, også hvad angår mad.
Samtidig kan et produkt om "sunde madopskrifter for kræsne børn" også blive en strategi til, hvordan man kan "snyde" den sunde kost, eller det børn ikke bryder sig om af sunde grøntsager, ind i en opskrift, der gør de pludselig får lyst til at smage på det. Eller gøre madpakken mere spændene og maden til en leg og give dem en forståelse for, hvor vigtigt det er at spise sundt.

9. Hvilken effekt skal produktet
have hos afsenderen?
Hvis vores produkt bliver "sunde madopskrifter for kræsne børn" eller noget lignende med "sådan får du dit barn til at spise sundt", vil produktet få den effekt, at vi giver forældrene og institutionerne, ideer, gode råd og tips til, hvordan sund mad bliver "sjovere" at spise, gøre det til en leg og, hvor vigtigt det er de forstår, hvorfor de skal have grøntsager og ikke bare "give op" på et skrigende barn der står i Netto, fordi han/hun ikke må få det slik han/hun peger på.

10. Hvad er formålet med effekten
hos afsenderen?
Formålet med effekten, vil klart være at som forældre eller institution, vil der være et ansvar og med det ansvar skal vi lærer og danne vores børn i, hvad kroppen har brug for. Hvad der er af fordele og ulemper, hvis kroppen ikke får det den behøver. At hår, hud og knogler behøver kalk fra mælkeprodukter og at for meget sukker kan give huller i tænderne og give dig sukkersyge. At man som forældre går ind og bestemmer og ikke lader sit barn tager ansvaret for, hvad det vil indtage.

11. Hvordan påvirkes målgruppen
ellers med lignende budskaber?
Lignende budskaber om det at være "kræsen" er ikke noget man som sagt, siger til barnet; "du er kræsen", men der har da været kampagner, hvor at sund kost er godt, eller i medierne på TV2, hvor man i Go' Morgen Danmark, har haft familievejlederen Lola Jensen i programmet og sat fokus på "kræsne børn". Det handler om ikke at sætte deres egenskab om "ikke at kunne lide det" i fokus. Man skal ikke tvinge sit barn til at kunne lide det, men stille og roligt, udsætte det kræsne barn for syn, duft og til sidst smagen af de fødevarer, det ikke bryder sig om. Her vil reaktionen være anderledes, i og med deres forældre ikke bliver ved med at sige; "du kunne jo godt lide det, du fik næsten spist det hele" osv.

12. Intimideres målgruppen?
Ja, det gør de helt sikkert. Vi kommer til at flytte lidt på ikke midst børnenes grænser, men også forældrenes grænser og det kan godt virke intimiderende, at vi kommer og skal fortælle dem, hvordan og hvorledes tingende hænger sammen.

13. Er produktet lavet før?

14. Hvor, hvornår og hvordan skal
målgruppen opleve produktet?
Uge 45 vil vi besøge vores målgruppe, som vil være børnehavebørn (5-6-årige), der snart skal begynde i skole, eller en SFO. Det vil foregå således, at vi som gruppe har i forevejen har klippet sunde og usunde fødevarer ud, medbringe 10 stk. karton i A4 i én farve og to stk. A3 karton i farvevalg grøn og rød til afslutning af, hvad børnene finder sund og usundt i fællesskab, på samme planche. Målgruppen består af 8-10 stk. børn (begge køn). Vi som pædagogstuderende vil forklare børnene at de foran dem har nogle fødevarer, som de skal klister på deres karton. Der vil være tegnet en streg på de 8-10 stk. karton, hvor de så får besked på at klister med lim, det de kan rigtig godt lide, i den ene side og det de ikke kan lide, i den anden side.

15. Hvordan skal produktet
distribueres?
Produktet distribueres fra afsender, som er os (pædagogstuderende) til målgruppen. Derefter vil vi til fremvisningen på skolen, vise nogle eksempler på hvad børnene bedst bryder sig om og ikke bryder sig om. Den store planche i rød og den i grøn, i A3, skal også fremvises. Med det vil vi kunne anvise, hvad børn kan lide og ikke kan lide, hvis de selv får lov til at vælge og at hvad de tror er sundt og usundt.

16. Hvilke genre skal bruges
Blog: Digital genre
Produkt for målgruppen (børnene i børnehaven eller en SFO): Billedekunst genre (kreativ), materiel.
Produkt (Opskriftsbog) til de "voksne" (forældrene eller institutionerne): Fagbog. Litteratur - ikke fiktive/faktive/sagprosa genrer. Her vil en opskrifts bog om sund mad være "orienterende" genre, da det er en lærebog, der informerer, da hensigt og formål er at informere.

17. Hvilke fortællemåder skal
bruges?
Objektiv fortællermåder skal bruges til produktet, fagbogen om opskrifter til børn. Bloggen er subjektiv fortæller, da vi som studerende er reflekterende, undersøgende og analyserende overfor den problemstilling og teorier der er for "kræsne" børn.

18. Hvilke færdigheder skal
producenten have?


19. Hvilken viden skal
producenten have?


20. Hvor meget skal der tages
med?


21. Hvilket apparatur skal er
nødvendig?


22. Hvad må produktet koste?
Produktet (det produkt vi udfører med børnene) er gratis, da avisudklip og karton er noget vi selv har skaffet/haft liggende. Vores produkt vi vil fremvise, som er en fagbog om sunde madopskrifter for børn, vil evt. blive lamineret på et af vores jobs, hvor der er en laminerings maskine og derfor give betaling for dette? Vi vil til overvejelse lave en tærte eller lignende til fremvisningen, som noget vi som gruppe kan byde på, når nysgerrige publikum vil træde til i vores "bod". Dette vil selvfølgelig være en sund ret, da fokus er sund kost. Produktet vil dog alligevel maks koste 250 kr. da det er hvad vi har til rådighed.

23. Hvilke juridiske problemer
kan opstå?
Problemer om vores produkt er ikke fastlagt. Derfor kan der være uenigheder omkring dette. Ligeledes er der noget teori omkring læring og dannelse der skal dække vores emne og litteratur vil her, være svært at finde. Hvis vi skulle filme forløbet med vores produkt med børnene ville det kræve an godkendelse af børnenes forældre, da vi ellers ikke må filme børnene. Billeder må vi heller ikke tage med mindre man ikke kan se børnenes ansigter.

24. Hvilke etiske problemer kan
opstå?
Er det etisk korrekt at bestemme hvad barnet skal spise og ikke spise. Skal vi, som forældre og ansvarlig for barnet, ikke give lov til at give barnet hvad han/hun vil have?
Etiske problemer som hvornår er det okay og hvornår er det ikke okay at give barnet lov til, at bestemme. Fordele og ulemper for hvad der sker hvis forældrene bestemmer for meget og fordele og ulemper for hvis barnet selv får lov til at bestemme. Hvor går grænsen? Er det altid forældrenes ansvar og hvis ja, til hvilken alder?

25. Hvad skal produktet hedde?
Det ligger stærkt til overvejelse at vores fagbog om madopskrifter, vil hedde noget i stil med; "Sådan får du dit barn til at spise sundt" eller "sådan undgår du kræsne børn", men samtidig skal vi også tænke på at det er børn der skal kunne bruge denne minikogebog med deres forældre, hvilket vil sige at en overskrift som "sjov med skørre grønsager" eller lignende også kan være en mulighed da det skal fange barnets opmærksomhed også.

26. Hvordan ser tidsplanen ud?
Umiddelbart er der en stram tidsplan foran os. Vi har til opgave at have flere reflekterende tanker på bloggen. Vi mangler lidt referater fra timerne omkring læring og dannelse, samt teorier indover og herefter udfører noget af det produkt vi gerne vil fremvise, hos en børnehave eller SFO på 8-10 børn. Altså finde en dag, hvor vi alle 5 kan i gruppen, kan blive problematisk. Vi skal også have lavet vores "egentlige" produkt, fagbog om madopskrifter for børn. Her skal der sættes tid af til at færdiggøre produktet. Lave/finde opskrifter, forside, forord og evt. laminere dem osv.

27. Hvordan informeres
rekvirenten


28. Hvordan skal produktet
afprøves?
Vores "før undersøgelse", som også er et produkt skal afprøves på børnene i børnehaven eller en SFO, dvs. de ældste i børnehaven eller de yngste i SFO'en. Mere omkring produktet ses længere oppe i de første spørgsmål. Vores "egentlige" produkt, som er ideer, gode råd og tips til voksne, institioner eller de ansvarlige for børnene, bliver fremvist i vores bod d.14 november på pædagogskolen i nordsjælland, Hillerød. Selve produktet (fagbogen om madopskrifter til børn) vil være til stede den dag. Billeder af produktet og det skrevne vil også blive lagt op som en færdig afslutning på bloggen her.

29. Hvordan laver man nemmest
produktet?
Opskrifterne vil laves i word. Inspiration fra andre kogebøger om sunde madopskrifter til børn, inspiration fra børn, fra børnehaven eller SFO'en hvad børn kan lide og ikke kan lide. Til forsiden vil der findes billeder fra nettet, så bogen giver det budskab vi gerne vil komme ud. Nogle få forord vil også blive lavet, skrives i word ligeledes. Hvis der bliver fundet et sted, der er en laminerings maskine, vil dette ske, så produktet bedre holder til fremvisningen og et flottere design, end hvis det bare er papirer. En plan b, ville være at have siderne til produktet, i nogle gennemsigtige lommer/etuier.



1 kommentar:

  1. Jeg kan se I har skiftet fokus - Er det både en blog til forældre og et produkt til børnene?

    SvarSlet