torsdag den 8. november 2012

Det usunde lokker


Alle børn kender McDonalds klovnen Ronald McDonald. Ronald McDonald er en maskot der blev skabt 1963 for at gøre reklame for McDonalds. En venlig og glad klovn, der sammen med hamburger-relaterede væsner gør maden til en leg og levende væsner med ansigter. Happy Meal - "glad måltid". 
Man kan jo lave en analyse af klovnen... Klovnen forbinder man med noget sjovt, en børnefødselsdag. En figur børn kender, som McDonald har valgt at bruge som reklame for junkfood, så det lokker børnene i deres "Happy Meal" MED LEGETØJ. Du får et glad måltid bestående af en hamburger, pomfritter og en sodavand, samt et stykke legetøj. Legetøjet kan være fra en børnefilm i samarbejde med biograferne, så igen, noget børnene finder bekendt. 

I USA kan der ligge en McDonalds på hvert hjørne, som en kiosk i Danmark. Den korte og konstante afstand, samt reklamer og afhængighed til de umættede fedt fra junkfood, medfører at der er en del der spiser McDonalds mad. Efterhånden med tiden er McDonalds så begyndt at lave salater, have kildevand som valg af drikkelse til menuen og skriver hvad maden rent faktisk indeholder af b.la. fedt og kalorier på hjemmesiden. 

Legetøjet lokker, reklamerne lokker, klovnen lokker. Børnene kan blive umulige/kræsne, som i vores klip fra youtube helt i begyndelsen af vores blog. 















Ingen kommentarer:

Send en kommentar